Barriär mot havet kan bli verklighet
Med en stigande havsnivå ökar risken för översvämningar i Kungsbacka. Nu utreds alternativet att bygga skyddsbarriärer för att bromsa havets inverkan på Kungsbackaån.
Exakt var en barriär skulle kunna hamna återstår att reda ut. Men det är en spännande idé tycker Christian Carlsson på samhällsbyggnadskontoret.
– Det handlar om att välja väg, säger Christian Carlsson, samhällsplanerare i Kungsbacka.
Februari blev en månad med hårda vindar och stora mängder nederbörd. Kungsbacka klarade sig bättre undan översvämningar än många andra orter i Halland, men vattennivåerna i Kungsbackaån var stundtals oroande höga. För Christian Carlsson på samhällsbyggnadskontoret blev det ett utmärkt läge att studera och observera vattennivåerna längs Kungsbackaån.
– Det var en intressant händelse på grund av att havet steg. Det kom aldrig så långt att vi behövde köra ut de tillfälliga skydd vi har mot översvämningar, men Teknik fick till exempel åka ut och spärra av översvämmade cykelbanor.
Vattnet i ån var vid tillfällen drygt en meter över normal nivå, vilket till stor del orsakades av att vinden tryckte upp havsvatten i ån och bromsade utflödet.
– Och det är det här vi behöver skydda oss mot i framtiden. Om normalnivån varit högre än vad den är i dag, då hade vi haft jobbiga vattennivåer där även byggnader hade blivit påverkade, säger Christian Carlsson.
Tidvis var det så högt vatten i ån i februari att däcket vid Hamntorget stod under vatten. Foto: Daniel Blomqvist
Bygga skyddsbarriär
Ett alternativ som nu ska utredas är havsportar, eller någon form av skyddsbarriär som ska kunna begränsa havsvattnets inverkan på Kungsbackaån.
– En yttre barriär eller vad vi ska kalla det, med exempelvis en sluss som man kan stänga vid högt vattenstånd. Det är en spännande grej som de tittar seriöst på i Göteborg. Sedan är det ju en helt annan skala än om man jämför med Göta älv. Men vi behöver ändå ta fram ett underlag för att så småningom kunna fatta ett politiskt beslut.
Idén ligger ännu på tjänstemannanivå, men det är ett alternativ som skulle kunna bli verklighet. Och exakt var en skyddsbarriär vore bäst att placera är också en detalj som behöver redas ut.
– Den skulle kunna vara ute i havet, men det skulle kunna bli en svår lösning. Ett annat alternativ är att ha den en bit in i ån. Samtidigt ligger E6:an så till att den behöver skyddas.
En annan utmaning med barriärer blir att se till att det vatten som hamnar på insidan kommer ut också, förklarar Christian Carlsson. Där måste pumpar till för att få ut vattnet, enligt Christian Carlsson. Men om det slutligen handlar om vallar, slussar, eller någon annan form av barriär får utredningen visa.
När är utredningen klar?
– Förhoppningsvis någon gång under det här året. Det här är bara en av flera idéer, men det är ett vägval som Göteborg har gjort. Så det handlar om att välja väg, säger Christian Carlsson.
Positivt inställd
Kommunalrådet Fredrik Hansson (C) är positivt inställd till idén om en havsbarriär och tror att det skulle kunna innebära sparade pengar. Detta då det istället för att byggas översvämningsskydd vid olika delar av ån, istället kan bli en lösning som tar hand om hela problemet.
– Vi har ju byggt översvämningsskydd vid Borgmästarebron och Signeskulle, och dessa kostar ett antal miljoner. Jag tror att dessa projekt handlade om 30-40 miljoner. Det planeras även översvämningsskydd vid Kolla, men detta är just nu pausat i väntan på utredning. Vi har även många andra planerade byggprojekt där vi ser att allt kommer tillbaka till frågan om ån. Så istället för att lägga en massa pengar på att bygga översvämningsskydd skulle det vara bra med en större insats som löser hela problemet, säger Fredrik Hansson.
Läs artiklarna i helhet i Norra Halland från den 15/4, eller i E-tidningen. Klicka här.