Badhuset kritiseras för underbemanning

En orolig invånare har hört av sig till kommunen och Kungsbacka badhus. Oron handlar främst om underbemanning. Enligt mejlskrivaren är det bara en tidsfråga innan en allvarlig olycka sker i badhuset, men kommunen har förtroende för badhusentreprenören Medley. 

Nyheter | 20 September 2020 10:55

Kungsbacka badhus.

FOTO: Ann-Kristin Ekman

Det var i förra veckan som en kungsbackabo och badhusbesökare skickade ett mejl till badhusentreprenören Medley och flera personer vid kommunen. I mejlet skriver han att han har noterat att det är ont om badvakter i tjänst. Enligt mejlskrivaren är det vanligt att en enda badvakt förväntas ha koll på alla bassänger, vilket han anser är omöjligt. 

”Flera gånger i veckan är stora hallen med 50-metersbassängen helt tom på badvakter i över en timme” och ”jag har aldrig sett en så underbemannad simhall/badhus någonstans”, är två exempel på formuleringar i badgästens kritiska mejl. 

Tagit del av mejlet

Josefine Ivemalm Palm är Medleys anläggningschef på Kungsbacka badhus. Hon har tagit del av badgästens mejl. 

– Vi tar självklart till oss av kritiken och utvärderar löpande vårt arbetssätt för att få till en trygg miljö för alla våra gäster, skriver hon i ett mejlsvar till Norra Halland.

Vidare berättar Josefine Ivemalm Palm att antalet badgäster i Kungsbacka badhus har blivit färre i och med coronapandemin, och att personaltätheten i poolområdet anpassats därefter.

Stämmer det att det vid flera tillfällen bara har varit en badvakt i hela badhuset, och att stora simhallen varit helt obemannad?
– När simhallen är öppen har vi alltid en badvärd på plats, när familjedelen är öppen har vi ytterligare minst en badvärd i simhallen, svarar Josefine Ivemalm Palm.

Den person som vaktar 50-metersbassängen ronderar till undervisningsbassängerna och tillsynsstädar i omklädningsrummen en gång i timmen, enligt anläggningschefen. 

– Under denna rondering samt vid omhändertagande av kunder kan 50-metersbassängen vara obemannad under kortare stunder. 

Allvarlig olycka

Enligt mejlskrivaren är det en tidsfråga innan en allvarlig olycka inträffar i badhuset, så länge bemanningen inte stärks. 

Hur ser du på olycksrisken i att inte alltid ha tillräckligt med badvakter?
– Hur vi bemannar badhuset med badvärdar fastställs utifrån antal gäster och aktiviteter där Konsumentverkets vägledning ligger som grund. Det innebär att utifrån vår bedömning så har vi alltid rätt antal badvärdar på plats. Det här är väsentligt i vår verksamhet då säkerhetsfrågan är så viktig. Vi arbetar löpande förebyggande för att minska risken för olycksfall genom livräddningskunnig personal samt tydliga ordningsregler, svarar Josefine Ivemalm Palm. 

När kommunen skrev avtal om badhusdriften var ett av de viktigaste kraven att hitta en professionell aktör med erfarenhet av att driva badhus. Det säger Ulrika Granfors, förvaltningschef för kultur och fritid. 

– Jag känner stor tilltro till att Medley har den erfarenhet och kompetens som krävs. 

I avtalet mellan kommunen och Medley är det inte reglerat på detaljnivå hur många badvakter det ska finnas i badhuset, utan kraven bygger på branschens säkerhetsavtal.  Aktörerna träffas regelbundet för uppföljningsmöten, där säkerhetsarbetet utifrån avtalet är en central punkt. 

Riskanalys

– Vi ser att de jobbar systematiskt med säkerhetsfrågan, de har en riskanalys och uppmärksammar eventuella tillbud. Så jag tycker att vi har en bra dialog med dem, säger Ulrika Granfors. 

– Sen kan man ha respekt för att det är en ny anläggning, att man kanske inte kommer på direkt hur man ska optimera bemanningen totalt sett i huset, utifrån att badverksamheten förändras från timme till timme. De är i en utvecklingsfas, fortsätter hon. 

Även Ulrika Granfors har tagit del av kritiken från den oroliga badhusbesökaren. 

– Med anledning av de mejl vi fått har vi haft anledning att titta närmare på detta så att vi säkerställer att vi menar samma sak med ”erforderlig bemanning anpassad till aktuell aktivitetsnivå”, säger hon. 

KOMMENTERA ARTIKELN

Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Kommentera

Du måste vara inloggad för att skriva en kommentar.

Läs Även

Debatt: Intraprenad – inte dyrt

Debatt Replik på insändare av Åsa Toresson i NH 13/10. Dyr intraprenad kvar Åsa Gårdsskolas brukarråd känner inte ...

Ingen finalplats för Kungsbackas kranvatten

Vård Det blev ingen finalplats för Kungsbackas kranvatten i den prestigefyllda tävlingen Sveriges bästa kranvatten. Istället blir ...

Patient dog när kateter lossnade

Vård Katetern lossnade och patienten fick blodförgiftning och avled. Nu anmäls fallet till Inspektionen för vård och ...
Annons