Åsa kan få fler helgstopp
Fler stopp i Åsa på helgerna. Det föreslås i Hallandstrafikens plan för 2021. Bra anser Kungsbackas ledning, men vill också ha tillbaka fler stopp under högtrafik.
För att klara alla ombyggnader som sker längs Västkustbanan fick varje avgång extra marginaler i år. Men det innebar färre avgångar och sämre kontinuitet, vilket särskilt drabbade Åsa.
Redan tidigare är trycket hårt på att få fler stopp i den växande orten, inte minst under helgerna.
Fler helgstopp
Nu är Kollektivtrafikplanen för 2021 ute på remiss, och den ser lovande ut för Åsas del. Hallandstrafiken föreslår en ökning till sju dubbelturer per helgdag och riktning i Åsa.
Det skulle innebära att trafikökningen med tåg från Åsa fortsätter. Idag reser drygt 600 per dag i genomsnitt.
Bra svarar Kungsbacka ledning på remissen, men man trycker också på vikten av att Hallandstrafiken återgår till de stopp under högtrafik, som Åsa station haft under tidigare år så att det som skett under 2020 blir en engångsföreteelse.
I kollektivtrafikplanen finns också med ett utbyggt busslinjenät i Kungsbacka, för att knyta samman de nya bostadsområden som växer fram.
Kostar mer
Men det kostar. Drygt sex miljoner mer ska betalas, och frågan är hur ekonomin ser ut efter coronaåret? Hallandstrafiken tappar miljoner varje vecka. Visserligen har staten lovat skjuta till pengar, men om det slutändan täcker hela förlusten är det ingen som vet.
Samtidigt genomför Hallandstrafiken just nu en stor förändring av biljettsystemet, som träder i kraft under våren och sommaren.
Man byter app, betalsystem, biljettsortiment och bussar – i princip samtidigt. Och som det står i kollektivtrafikplanen: ”förmodligen blir det ett stökigt år, med många stora förändringar”.