Parkeringen är till för kunder och volontärer
Vi på Rödakorsets Second Hand på Verkstadsgatan i Kungsbacka har så otroligt stora bekymmer med att anställda och besökare på Kungsbacka kommun tar våra parkeringsplatser.
Sedan tekniska kontoret/ Kungsbacka kommun flyttade in i sina nya lokaler i Teknikens hus så får vi höra att kunder väljer att åka förbi eftersom det inte finns parkeringsplatser.
På morgonen när volontärerna, många med rullator och kryckor kommer så är de bästa platserna upptagna av personer på väg till tekniska kontoret som inte orkar gå några extra meter och betala de kronor som krävs på anvisad plats längst gatan.
I tisdags stod det nio bilar på vår kundparkering på morgonen, vilken är till för våra kunder och volontärer. Då vi inte har en aning om hur länge platserna ska vara upptagna är ju risken stor att de är upptagna även klockan 11 när kunderna förväntas kunna parkera för att handla. En del av de kommunanställda står hela dagen så att de verkligen ser till att våra intäkter minskar.
Och det är inte ett enskilt individuellt problem eller ansvar utan kommunen orsakar detta genom att de inte tänkt igenom sin flytt.
Kungsbackabygdens Rödakorskrets brukar vara noga med att inte dela ut dåligt samvete utan är mer en organisation som motiverar och ger glada tillrop då vi får in gåvor och pengar i våra bössor.
Men varje gång någon kommunanställd väljer att stå på vår parkering så minskar vår möjlighet att skicka rent vatten, sjukvård eller matpaket till människor på flykt.
Vilket ansvar tar Kungsbacka kommun i detta?
Anna-Leena Kuronen verksamhetschef Kungsbackabygdens Rödakorskrets