Vädret idag
Molnigt
14°C
Prognos april 19, 2018
dag
Moln ibland
11°C
 

Om konsten att byta ett hjul

Så var det dags igen, snart ska vinterdäcken av och sommardäcken på. Ska erkänna att det finns de i huset som är bättre på hantverket, men jag kan tycka att det hör till sakerna ”bra att kunna om det behövs”, om man av någon anledning får punka på en ödslig skogsväg i exempelvis Värmland. För tillfället kan komma när man som minst anar det, stunden då man måste kränga på reservhjulet efter att ha letat upp domkraft och verktyg någonstans i bilens innandöme. 

Bra därför att öva sig en solig vårdag på garageuppfarten. Men den tiden är förbi. Även vi tar numera bilen till en professionell hjulbytarverkstad. Varför? Jo, bultarna sitter för hårt. Så fruktansvärt hårt.

När vi nyligen diskuterade fenomenet på redaktionen fick jag ingen medkänsla alls. De flesta tyckte min problematisering av eventuellt hjulbyte var helt irrelevant.

”För det första –  hur ofta har du fått punka på en väg? Och för de andra sprutar man väl bara in sådant där skum som lagar däcket tillfälligt och kan ta bilen till närmsta bensinstation” löd argumenten.

Så kan det kanske vara. Men var är valfriheten? Om jag vill kunna byta mina hjul själv tycker jag att det ska vara möjligt.

Här hemma förvarar vi de fyra hjul som vi inte använder i garaget, och visst kan det vara bekvämt att låta en verkstad göra jobbet. Men det kan också vara skönt att slippa lasta in hjulen och köra i väg. Förr kunde vi hjälpas åt med meckandet och jag fick lite uppfräschad insikt i bultarnas och fälgkorsets funktion. Det går inte längre. Nu gäller principen en gång verkstad, alltid verkstad. Kanske en bra affärsidé?, men som privatperson är man fast. Bultarna sitter stenhårt.

Även vi kör därför i väg till proffsen. Men inte heller där klarar man längre av jobbet alltid. I höstas fick de själva inte upp låsbultarna, de drog sönder en bultnyckel, hade ingen extra, ringde så vi fick jaga rätt på en. Eller rättare sagt köpa dyrt.

Nog för att hjulen ska sitta säkert fast, men varför så extremt hårt?

Och skulle jag mot alla odds få punka i skogsbygderna gäller det att skumlagningen verkligen funkar. Det finns inte en chans att få av hjulet, inte ens med den nyligen införskaffade extra förlängda hylsnyckeln som ska klara att få upp de svårartade fallen. Men det lär finnas ännu längre, vi får köpa en sådan.

Christina Forlin
Nyhetschef 0300- 52 13 61

TYCK TILL: Kommentera artikel

One comment

  1. Per Karlsson
    april 8th, 2018 14:41

    Håller med. Hjulbultar dras ofta alldeles för hårt på verkstäder.

    Reply

Kommentera detta inlägg

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

DebattLäs mer >>

ANNONS

TYCK TILL:

Kungsmässan ska få fler butiker och restauranger - överlever innerstaden?

Visa Resultat

Loading ... Loading ...

Diskutera TYCK TILL

Kommentera

DET HÄNDERLäs mer >>

Lämna ditt bidrag till Det händer här!

Tisdag 17 april

kl 9–11.30 Kyrkans öppna förskola i Varlakyrkan. För barn 0–5 år i vuxens sällskap.

kl 9–15 Gällinge träffpunkt för seniorer i Gällinge församlingshem.

Kl 10.30–13 Stickkafé på Kuggaviksgården i Åsa. Arr: Kungsbacka hemslöjdsgille. 

kl 12–12.30 Lunchmusik i Släps kyrka. Orgel med Lasse Nordung. Våren av Grieg, Pastoralsvit av L-E Larsson, samt lite...

Läs Mer

Fotbollsbilagan

Allt inför säsongen!
Ladda ner vår app eller läs här:
enh.norrahalland.se