Genom ett nytt miljöprojekt går Kungsbacka i bräschen för att minska koldioxidutsläppen och öka miljötänket. Från och med den 1 mars kan kommunalanställda leasa en elbil att köra till jobbet med, som sedan ska användas i kommunens bilpool under arbetspasset.
– Vi har två stora bilar hemma som vi kör runt med och det känns inte försvarbart. Nog för att vi har två barn men de får plats i en liten elbil också, säger Hanna Littorin.
Hon är en av de medarbetare på kommunen som från och med den 1 mars deltar i kommunens nya pilotprojekt som är det första i sitt slag i Sverige. Under ett år kommer hon och nio andra kollegor att leasa en personalbil. Men istället för att elbilen står outnyttjad på parkeringen under arbetspasset, kommer den att användas i kommunens bilpool.
– Istället för att personalen kör en bil med fossilbränsle som bidrar till koldioxidutsläppet till jobbet och tar upp parkeringsplatser, kan de köra en elbil som under dagen kan användas av personalen inom kommunen, berättar Christer Lindström, som är projektets samordnare.
– Jag tror vi måste förbereda för framtiden, bildelningen kommer, fortsätter han.
Det finns redan en befintlig bilpool med 30 bilar, som kan nyttjas av kommunalanställda i arbetet. Men kommunen har ungefär 700 kvalificerade bilpoolanvändare och trycket är stort. Ibland finns det inga bilar att tillgå i bokningssystemet, berättar Christer Lindström.
För att kunna utöka bilpoolen och minska antalet privatbilar utan att nyttja fler parkeringsplatser, har personalbilsdelning blivit en bra lösning. Men resan dit var lång.
– Det har varit svårt att få personalen att förstå fördelarna. För ett år sedan var intresset inte så stort, men det har vuxit på vägen. Elbilarna har gjort det enklare, eftersom många är intresserade av att köra dem, säger han.
En av dem är Anders Kardborn, men han tycker att det är mycket pengar att bekosta privat. Att därför ingå i personalbilsdelningen är en bra möjlighet menar han.
– Vi behöver två bilar måndag till fredag i familjen, övrig tid står den ena bilen bara. Nu kan jag sälja den. Jag hade gärna samåkt om möjligheten funnits, säger han.
För Hanna Littorin känns det bekvämt att kunna leasa bilen, eftersom försäkring och all service av bilen ingår mot en månadsavgift, i allt från däckbyten till krockskador.
Är det inte bättre att uppmuntra personalen att åka kollektivt?
– Naturligtvis vill vi att alla ska åka kollektivt, men den kan inte ersätta alla resor och då måste det finnas alternativ. De som är med i projektet körde redan bil till jobbet, säger Christer Lindström.
Bildtext: Enligt Per Hägg, ansvarig för uthyrningen på Hertz, är idén med att ha som en fodervärd helt unik och är ett miljötänk som Kungsbacka går i bräschen för.
Skaffa den digitala versionen av Norra Hallands papperstidning här
Få älgar, men resultatet måste jämföras med traditionell inventering
Men att vara i opposition är inget för Ulrika Jörgensen
Kullavikvännernas söner gör upp i SM-finalen
Lasse Kronér gör sin egen grej och bjuder in favoritartisterna till sköna kvällar på Tjolöholm.