Personalen är så hårt pressad att anställda ibland gråter av stress på sina rum. En ny konsultrapport bekräftar bilden som förvaltningen flera år förgäves gett kommunledningen. Resurserna räcker inte till för det enorma inflödet av ärenden.
– Vi behöver mer pengar. Vi har gjort allt annat, säger förvaltningschef Annika Ekvall.
Efter att Miljö och hälsa i flera år signalerat att man inte klarar sitt uppdrag med de resurser kommunledningen vill ge, beställde kommundirektör Ann-Charlotte Järnström en genomlysning av konsultföretaget Actea consulting.
Rapporten är tydlig. Arbetssituationen är ohållbar, organisationen stressad och utan utrymme att arbeta kvalitetshöjande. Samtidigt är man mitt i allt detta effektiv och det finns högt förtroende för cheferna.
– Förvaltningen har den högsta stressnivån men också högsta trivselnivån. Det är upplagt för att gå rätt in i väggen med flaggan i topp. Vi är en liten grupp och det blir väldigt påtagligt om någon är borta, säger Annika Ekvall, förvaltningschef.
Fullmäktige tog i juni beslutet om att höja timtaxan med 90 kronor, trots att förvaltningens förslag var 300 kronor. Det har under åren varit svårt att få gehör för att medel behövs.
– En del politiker verkar inte förstå vårt arbete. I fullmäktige i tisdags ställdes frågan varför vi inte hinner med strandskyddet när vi jobbar 40 timmar i veckan. Svaret är att det är för dålig debitering på det. Vi måste debitera för att gå runt, och då måste vi prioritera ärenden med risk för miljö- och hälsa. Skattepengarna räcker inte för att vi ska kunna göra annat, säger Ekvall.
Gemensamma projekt med andra förvaltningar kostar pengar genom att de då förlorar debiterbara timmar. I flera år kostade förändringarna från datasystemet Miljöreda till Lex, tid och pengar, för att sedan visa sig vara oanvändbart för förvaltningen (se sidoartikel). Mycket arbete fakturerar man aldrig kunden. Det gäller till exempel upprepade klagomål som inte tillför något nytt i ett ärende, eller att diarieföra stora mängder handlingar.
– Som fallet med pizzeria Cyrano, där har vi säkert lagt ner tusen timmar och det har väl kostat någon miljon om vi skulle fakturera allt. Men vi kan bara fakturera några procent, det är inte rimligt annars. Vi kan inte ta betalt för allt, det är priset för demokratin och för kundbemötande, säger Ekvall.
Konsulterna ger två förslag i rapporten för att nå en lösning:
A: Prioritera ner handläggningen och minimera utveckling av verksamheten. Men då kommer tillsynsskulden att öka, och risken finns att erfaren personal tappar lusten och flyttar.
Alternativ B: Höjda taxor och/eller höjda budgetanslag. Det finns andra kommuner som har högre taxor, men det riskerar att väcka irritation hos företagare som drabbas. Å andra sidan innebär en rejält höjd budget att annat i kommunen får stå tillbaka. Kommunledningen har hittills varit mycket motvillig till en sådan lösning.
– Under nämnden nästa vecka kommer jag presentera en ny ekonomisk prognos. Vi måste prioritera om. Folk gråter av stress på sina rum och vi har haft sjukskrivningar. Det kanske inte bara är jobbet men de hade orkat med andra bekymmer i livet om det inte var så stressigt här. Man är så lojal. Jag som chef måste reagera innan utbrändheten är ett faktum, säger Annika Ekvall.
Nämndsordförande Christian Johansson (M), kommunstyrelsens ordförande Hans Forsberg, (M) och kommundirektör Ann-Charlotte Järnström ska ha ett möte inom kort.
Järnström håller med om att rapporten visar att det måste till mer pengar.
– Ja, antingen mer skattepengar eller högre taxa. Jag är tror väl att det får bli skatteramen, men det är upp till politikerna att avgöra. Läget på miljö- och hälsa är ohållbart i längden, säger Järnström.
Höjd taxa rimmar dåligt med förbättrat företagsklimat?
– Ja, det kan man tycka. Men det finns framgångsrika företagarkommuner som har högre taxa. Ett tredje alternativ är förstås att prioritera bort ärenden. (Men det finns inget kvar att prioritera bort…)
Förvaltningschef Annika Ekvall uppfattning är tydlig: huvudlösningen måste var större budget från kommunen. Annars drabbas företag och kunder.
– De efterfrågar dialog med oss och möten. Men var ska vi ta pengarna ifrån? Vi kan ju inte slå på taxametern varje gång vi pratar med dem, och det finns inget kvar att prioritera bort. säger Annika Ekvall.
Representerar alla kommunanställda och vill att det ska synas
Få älgar, men resultatet måste jämföras med traditionell inventering
Lasse Kronér gör sin egen grej och bjuder in favoritartisterna till sköna kvällar på Tjolöholm.