Varje torsdag får två elever vara med och hjälpa till i köket på Smedingeskolan. Det har visat sig vara ett lyckat projekt som gett positiva effekter för både elever, lärare och måltidspersonal.
– Vi tycker det är en jättebra idé, säger Linnea Andersson som går i 8A.
Projektet började efter höstlovet förra året och riktar sig till elever som går i årskurs 7 och 8 på högstadieskolan i Fjärås.
Susanne Mattsson som är arbetsledare i skolköket var den som tog initiativet i syfte att stärka samarbetet mellan de som arbetar på Måltider och övriga på skolan.
– Eleverna får inblick i arbetslivet och hur det är att jobba i kök, de får större förståelse för vårt arbete och vi hinner prata med dem när vi står i köket. Det är en viktig del i det, att bekräfta dem. Man hade önskat att föräldrarna hade sett hur duktiga deras ungdomar är, en del är vana vid att laga mat och hjälpa till hemma men även de som inte gör det visar verkligen en annan sida hos oss och är superduktiga, säger Susanne Mattsson.
p>
Amanda Fogelström och Linnea Andersson är dagens elever i skolköket. Foto: Christina Nordwall
Idag är det Linnea Andersson och klasskompisen Amanda Fogelström tur att vara med i köket. Linnea, som även sitter i skolans Måltidsråd, har redan varit med en gång tidigare men har hoppat in som ersättare. För Amanda Fogelström är det första gången och hon får en rundtur i köket. Susanne visar var leveranserna sker, hur kylrummet ser ut, var grönsakerna förvaras och vilka maskiner som används till vad.
– Det är viktigt att den håller rätt temperatur, säger hon och visar en vagn med färdiglagad soppa.
Den har levererats till Smedingeskolan från Aranäsgymnasiets tillagningskök.
– Idag får vi vegetarisk grönsakssoppa. Något av det vi brukar få är köttfärssås, grytor och såser men vi gör mycket själva också, till exempel lagar vi alltid fisken här. Helst hade vi velat laga all mat här, säger Susanne som har två kollegor i köket.
Elevernas favorit är tacobuffé men även spagetti köttfärssås och fiskpinnar är populära rätter. Dagens mat i skolrestaurangen är helt vegetarisk och förutom soppan ska salladsbuffén förberedas, ytterligare en soppa på potatis och purjolök ska lagas och en grönsakspaj.
– Vi brukar ha två rätter men eftersom det är helt vegetariskt idag har vi tre. Alla är inte så vana vid att äta vegetariskt även om fler och fler gör det, säger Susanne Mattsson.
Linnea och Amanda får börja med tomaterna. Sex kilo ska skäras och under tiden skalar Eva-Karin Lindvall morötter. Hon ser bara positivt på att eleverna får hjälpa till i köket och menar att man borde prova det även på andra ställen i skolan.
– Det är jätteroligt, man får en annan relation till dem och förhoppningsvis blir man ytterligare en vuxen i skolan.
Susanne Mattsson gör äggstanning till pajen, Linnea och Amanda har gått över till att skära morötter och Ivana Ravlic lägger upp ost. När det är soppa på menyn går det åt en hel del mjukt bröd och ost, det vet personalen sedan tidigare.
– Man lär sig att beräkna och så skriver vi upp hur mycket som gick åt sist, vi vill inte ha svinn. Då lagar vi hellre mer om det behövs, säger Susanne.
Ivana Ravlic tar ut en vagn lastad med nygräddade pajer ur ugnen och kör ut till serveringsbaren i matsalen. Klockan är snart 10.50 och hungriga elever börjar samlas utanför. Skolan har drygt 350 elever i årskurs 6–9 men det brukar flyta på bra i matsalen som är öppen till klockan 12.30.
– Det är härliga elever som tackar för maten. Det känns som de är nöjda och vi får så mycket tillbaka, säger Ivana Ravlic.
Nu har Linnea och Amanda bytt stationer, tanken är att under deras fyra timmar i köket ska de byta av varandra och prova på olika saker. Linnea som ställt ut grönsakerna i salladsbuffén tar hand om brödet. Amanda plockar med disken.
Stearinljusen är tända, maten är aptitligt upplagd och matsalen börjar fyllas av elever. Vissa är lite skeptiska när de inser att allt är vegetariskt. Alla tar dock för sig av grönsakerna från salladsbuffén och de flesta vågar smaka på de vegetariska rätterna. Ett gäng lärare som sitter vid ett bord säger att de längtar till skolmaten under loven.
– Projektet är ett bra initiativ från köket och vi hör bara positivt från eleverna. Samarbetet ger en ökad förståelse, ger köket en statushöjning och eleverna går verkligen in för det, säger Fredrik Wieck och får medhåll av kollegorna Maria Annerby och Åsa Öhrnell.
Efter varje kökstillfälle får eleverna fylla i en utvärdering och resultaten visar att projektet redan gett positiva effekter på flera plan. Hur det blir nästa läsår är inte bestämt ännu.
– Detta är ett exempel på samarbete över gränserna. Det stärker också samarbetet mellan eleverna genom att vi mixar olika årskurser, de lär känna elever som de aldrig pratar med annars. Jag hoppas att fler skolor får möjlighet att göra detta, säger Susanne Mattsson som gärna ser en fortsättning på Smedingeskolan.
Representerar alla kommunanställda och vill att det ska synas
Få älgar, men resultatet måste jämföras med traditionell inventering
Lasse Kronér gör sin egen grej och bjuder in favoritartisterna till sköna kvällar på Tjolöholm.