Vädret idag
Regn
16°C
Prognos augusti 14, 2018
dag
Skurar
21°C
 

Granskning: Tillgängligheten hos vårdcentralerna

Norra Halland har undersökt tillgängligheten hos tio vårdcentraler i Kungsbacka kommun.

Artikeln publicerades den 10 februari 2017.

 

Kungsbacka vårdcentral har 13593 listade patienter och Kolla vårdcentral 1800. Trots det är läkartätheten procentuellt sett inte särskilt mycket högre hos den större.

Men att man skulle få träffa en läkare snabbare genom att lista om sig på en mindre vårdcentral med färre patienter är inte troligt.

– Det kanske finns ett lättare flöde på en mindre vårdcentral men det skulle inte vara mitt råd. Det ska inte vara så att en patient ska byta från en vårdcentral till annan för att få snabbare vård, säger Niklas Liljeroth, verksamhetschef för Närsjukvården Hallands område Kungsbacka.  

 

Norra Halland har undersökt tillgängligheten hos tio vårdcentraler i Kungsbacka kommun. Sex av dessa är Regions Hallands och fyra drivs av privata aktörer. Upplägget skiljer sig åt, vissa av vårdcentralerna erbjuder enbart några få akuttider hos läkare per dag medan andra satsar mer på drop-in. En gemensam nämnare är naturligtvis att patienterna ska få hjälp, men inte nödvändigtvis av en läkare. 

 

 

Kungsbacka vårdcentral, som har flest listade patienter, har nio distriktsläkare vilket motsvarar 6,44 tjänster. Hos relativt nystartade Kolla vårdcentral finns motsvarande 1,4 tjänst. Båda erbjuder även annan vårdkompetens men sett till enbart läkare och antalet listade personer har Kungsbacka vårdcentral betydligt fler patienter per läkare än Kolla. 

– Vissa personers behov kräver omgående läkarkontakt medan andra patienter ska träffa kurator, psykolog, sjukgymnast eller distriktssköterska istället. Vår målsättning är att alla patienter ska få fäste för sina frågor och träffa rätt kompetens. Vad gäller just läkare finns det i vårdgarantin att man ska få träffa läkare inom sju dygn, säger Niklas Liljeroth som har verksamhetsansvar för Kungsbacka, Kolla, Åsa, Onsala, Särö och Fjärås vårdcentraler vars gemensamma benämning är Vårdcentralen Halland och ingår i Region Halland.

 

När det handlar om att anpassa verksamheten på en vårdcentral efter antal listade personer finns det nationella mått att gå efter när det gäller bemanning. Rent teoretiskt skulle man kunna flytta runt läkare efter behov, i alla fall när det gäller Region Hallands vårdcentraler.

– Alla är anställda i Region Halland med placering på en vårdcentral. Det innebär att det skulle gå att flytta på någon. Jag tycker det är viktigt med hög flexibilitet, om det är högt tryck på en vårdcentral ska man kunna möta upp det, säger Liljeroth.

 

När det gäller den ekonomiska delen har de tillfrågade vårdcentralsenheterna i kommunen avtal med Region Halland, oavsett om det är privata aktörer eller någon av regionens vårdcentraler. Ersättningsnivåerna är olika när det gäller olika typer av patienter. För en listad patient utgår hälso- och sjukvårdspeng. För en olistad patient varierar besöksersättningen beroende på var patienten bor – enligt Liljeroth är ersättningen för en hallänning 400 kronor och en utomlänspatient 1400 kronor.

Det är alltså mer lönsamt att ta emot en ickelistad utomläns patient istället för en listad hallänning. Innebär det att de har lättare att få en tid eller hur resonerar man kring det?

– Jag tror inte att det finns någon hos oss som har ett sådant medvetet tänk. Alla patienter som kommer till oss ska vi hjälpa och alla är lika värda även om vi har olika ersättningssystem som vi arbetar med.

Liljeroth menar att alla vårdcentraler utgår från patientens vårdbehov och en viktig del är möjligheten att kunna slussa patienter vidare till Närakuten.

– Där finns läkare klockan 7-24. Det är ett komplement i primärvården som vi har möjlighet att erbjuda liksom tid hos virtuell vårdcentral, säger Niklas Liljeroth som ser positivt på systemet med listning.

– Jag kan bara prata för mig själv men jag tror att alla människor vill ha en viss tillhörighet, att här känner de till mig. Jag upplever att merparten av patienterna tycker det är viktig att vara listad. Men det finns en valmöjlighet, vissa vårdcentraler har specialkompetens som inte finns på andra och även om man är listad på exempelvis Kungsbacka vårdcentral finns möjlighet att få komma till Fjärås beroende på vad det är för hjälp jag behöver.

 

 

De allra flesta av vårdcentralerna satsar på en verksamhet med bokade tider. En valde att gå åt andra hållet – Säröledens familjeläkare.

2008 öppnade Säröledens familjeläkare. I snitt sker ungefär 70 läkarbesök per dag på vårdcentralen och majoriteten av tiderna är drop-in.

 

 – Vi vill ha så stor tillgänglighet som möjligt.

Karin Gustafsson, verksamhetschef.

 

 

När de öppnade för snart tio år sedan gällde det att attrahera personer.

– Då vill man att det ska vara lättillgängligt.

En av medarbetarna, Katarina Järbur som är medicinskt ansvarig, hade jobbat på samma vis tidigare med goda erfarenheter, berättar Gustafsson.

Hon berättar att de arbetar annorlunda. Det finns ingen reception utan patienten tar en nummerlapp och blir sedan hämtad av doktorn.

Vad tycker patienterna om er modell?

– De flest är nöjda med att kunna komma och träffa en läkare samma dag även om det kan innebära väntetider. Har man behov att träffa ”sin” läkare kan man alltid ringa och höra när den doktorn har drop-in, annars är man välkommen när som under drop-in-tiderna. I våra enkäter är de flesta mycket nöjda, sedan finns det alltid några som inte gillar drop-in.

I dagsläget har vårdcentralen strax under 6 000 listade hallänningar, utöver ett par tusen från Västra Götalandsregionen. Vårdcentralen ligger nära länsgränsen till Västra Götaland och besöksersättningen är beroende på vilket län en icke-lista patient bor i. Är de listad utgår en hälso-sjukvårdspeng.

 

Gustafsson berättar att hon tror det är bäst med en kontinuitet mellan läkare och patent, därför vill de helst se att deras patienter är listade hos dem.

– Vi har en del ”otrogna” besök från andra vårdcentraler, vilket inte ger samma kontinuitet och trygghet, vare sig för patienten eller oss. Ekonomiskt är det en fördel med listade patienter som ger en hälso- och sjukvårdspeng, det skapar en trygghet då vi vet vad vi har att röra oss med. 

Har ni planer på att helt gå över till bara drop-in?

– Nej, vi måste ha bokade tider. Skulle vi bara ha drop-in blir vi en jourmottagning. Det finns patienter som behöver bokade tider också, säger Gustafsson. 

 

Fakta: Vårdval Halland

  • Att välja vårdenhet innebär en överenskommelse mellan invånaren och vårdenheten. Invånaren väljer fritt mellan privata vårdenheter och de som drivs av Region Halland - och kan när som helst ändra sitt val.
  • Uppgiften för vårdenheterna är att ge den hälso- och sjukvård som inte kräver sjukhusets akuta insatser samt att lotsa rätt inom specialistvård och psykiatri.
  • Med varje ansluten invånare följer en hälso- och sjukvårdspeng som varierar i storlek beroende på invånarens ålder. Den exakta summan bestäms årligen av regionfullmäktige.
  • Källa: Region Halland
Christina Nordwall
Reporter och redigerare 0300- 52 13 62

TYCK TILL: Kommentera artikel

Kommentera detta inlägg

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

NYHETER

DebattLäs mer >>

TYCK TILL:

Vad ska ske med Alléskolan?

Visa Resultat

Loading ... Loading ...

Diskutera TYCK TILL

Kommentera

DET HÄNDERLäs mer >>

Fredag 10 augusti

kl 11–12 Slottsvisning. Greve Claes Bonde gästar Tjolöholm. Med närgångna skildringar och unika barndomsminnen lägger 77-åringen fram slottets historia ur ett nytt och personligt perspektiv.

kl 12–15 Lilla naturhjälpen. Vi hjälps åt att röja för att hjälpa både växter och insekter att trivas bättre, växa och ha plats till bohål vid Naturum Fjärås Bräcka.

kl 19 Musikcafé i Onsala församlingshem....

Läs Mer

Sommarkampanj!

 

Så här funkar eNH!